Wie bel je in welke situatie?

Als coördinerend alarmcentrale (april 2018-april 2019) viel ons het aantal hulpvragen van reizigers die te maken kregen met een natuurramp, bijvoorbeeld een bosbrand, vulkaanuitbarsting of een aardbeving, op. Wij kunnen in deze gevallen wel een luisterend oor bieden, maar moeten veelal doorverwijzen. Dat is voor niemand prettig, al helemaal niet voor de hulpzoekende die natuurlijk zo snel mogelijk geholpen wil worden.

Reizigers weten bij een natuurramp, bijvoorbeeld een bosbrand, vulkaanuitbarsting of een aardbeving, vaak niet wanneer zij de hulp van de alarmcentrale van hun verzekeraar kunnen inroepen en wanneer zij bij een andere partij zouden moeten zijn. Natuurlijk staan wij elke hulpzoekende te woord, maar wij kunnen ons ook voorstellen dat iemand die hulp nodig heeft graag in één keer de juiste plek voor zijn of haar hulpvraag vindt. Daarom bieden wij een overzicht met wie in welke situatie contact kan worden opgenomen. Deel deze informatie gerust met uw klanten.

Jezelf in veiligheid brengen
Wanneer er sprake is van een natuurramp adviseren wij reizigers om de instructies op te volgen van de lokale autoriteiten. Zij kennen de situatie ter plekke het beste.

Medische problemen
Is er sprake van lichamelijk letsel? Bel dan altijd direct Eurocross. Onze hulpverleners bieden ondersteuning en geven advies als iemand naar een arts of ziekenhuis moet. We zorgen ook voor praktische zaken als betalingsgaranties of het boeken van een (alternatieve) terugreis. Vaak fungeren we ook als tolk als iemand de taal niet spreekt.

Materiële schade waardoor de reiziger niet verder kan reizen
Neem bij materiële schade waardoor niet verder of naar huis gereisd kan worden, bijvoorbeeld schade aan het voertuig of het verlies van documenten, contact op met Eurocross. Wij kunnen helpen bij het regelen van vervangend vervoer en nieuwe reisdocumenten.

Kleine materiële schade
Wanneer er sprake is van kleine materiële schade, bijvoorbeeld schade aan een mobiele telefoon of camera, kan de verzekerde contact opnemen met de klantenservice van de reisverzekering. Daar kan de verzekerde een schadeclaim indienen, die vervolgens wordt getoetst aan de hand van de geldende polisvoorwaarden. Het indienen van een schadeclaim kan vaak via de website van de reisverzekeraar worden gedaan.

Alternatief verblijf
Wanneer bijvoorbeeld door een natuurramp of brand alternatief verblijf moet worden georganiseerd, dan kan een reiziger hiervoor terecht bij de reisorganisatie via wie geboekt is. Als de accommodatie is geboekt door de reisorganisatie, dan moet de reisorganisatie voor alternatief verblijf zorgen. Is het verblijf door de reiziger zelf geboekt, dan dient hij/zij in principe ook zelf het alternatieve verblijf te regelen.

Vergoedingen alternatief verblijf
Het regelen van vergoedingen voor het alternatieve verblijf kan via de reisorganisatie of de klantenservice van de reisverzekeraar. Ook hierbij geldt dat een schadeclaim bij de reisverzekering getoetst wordt aan de geldende polisvoorwaarden.

Advies nodig?
Als een reiziger niet meer weet wat te doen, dan zijn wij natuurlijk 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Wij bieden een luisterend oor en voorzien waar nodig van advies over wat te doen.